31. tammikuuta 2014

Uuden musiikin kilpailu 2014

Olen melkoinen euroviisuintoilija. Monen mielestä Euroviisut ovat mauttomien asujen ja huonon musiikin festivaali, mutta minua ne jaksavat kiehtoa vuodesta toiseen. On mielenkiintoista nähdä, kun eurooppalaiset (ja vähän muutkin) maat esittelevät itseään musiikkiesityksen muodossa, ja tietysti myös kutkuttavaa seurata, miten mikäkin kappale pärjää. Myönnetään, että suurin osa biiseistä ei ole ihan normaalia musiikkimakuani, mutta kyllä niitä helmiäkin joukosta löytyy. Esimerkiksi viime vuoden Hollannin kappale, Anoukin Birds, oli todella hieno. Unkarin Kedvesemiä taas kuuntelen edelleen silloin tällöin, vaikken oikein osaakaan selittää, miksi pidän siitä niin kovasti.

En ole seurannut Euroviisuja pikkulapsesta asti, kuten monet muut. Minun piti melko pitkään mennä hyvin aikaisin nukkumaan, joten en yksinkertaisesti saanut katsoa Euroviisuja. Jonkin verran olen seurannut viisuja ainakin vuodesta 2002, kun Laura Voutilainen lauloi Addicted To You todella lyhyessä mekossa. Ensimmäisen kerran seurasin viisuja tiiviimmin vuonna 2006, joka oli kieltämättä loistava vuosi aloittaa viisufanitus. Siitä asti olen seurannut paljon viisuaiheisia juttuja, tietysti seurannut Suomen karsintoja ja sen lisäksi parin muunkin maan.

Näin siis hieman pohjustukseksi. Oikeastaan halusin kirjoittaa mietteitäni UMK-finalisteista. Tässä oma listani:

1. Mikko Pohjola - Sängyn reunalla 9,5/10

Tämä on ihana. Vaikka biisi onkin aika yksinkertainen, jään joka kerta kuuntelemaan sitä lumoutuneena. Itse biisin aiheesta eli pettämisestä minulla ei ole mitään kokemusta, mutta sanat ja varsinkaan niiden sanoma eivät tässä tapauksessa ole pääasia. Olen kuullut myös usean ulkomaalaisen pitävän tästä kappaleesta, vaikka sanat ovatkin suomenkieliset. Tätä biisiä olen muuten laulanut viime viikkoina suihkussa. Pahoittelut naapureille, jos kotii-i-ii-i-ii-i-iin alkaa jo tympiä.

2. Softengine - Something Better 8,5/10
  
Tässä biisissä on kiva coldplaymäinen soundi, mikä vetoaa ainakin minuun. Kertosäkeen karjumisesta en oikein tykkää, mutta muuten biisi on hyvä. Vähän veikkaan, että tämä voisi vaikka voittaa koko finaalin. Moni kuvittelee, ettei Euroviisuihin kannata lähettää suomenkielisiä biisejä, joten siksikin arvelen, että tällä on paremmat mahdollisuudet voittaa kuin Mikolla. Tämän biisin vaarana on olla vähän turhankin geneerinen omassa genressään.

3. Hukka ja Mama - Selja 8/10

Täytyy sanoa, etten ihan heti lämmennyt tälle biisille, mutta sittemmin olen tykästynyt siihen. Biisi kertoo tarinan mielenkiintoisella tavalla, ja lisäksi Hukka ja Mama ovat aivan ihania lavalla. Siis come on, lavalla on sohva, Maman hiuksissa jättimäiset puikot ja Hukka nyt vain on ihan überhipster! Sille on pakko hymyillä.

4. Hanna Sky - Hope 7/10

En nyt ihan ymmärrä, miksi tämä meni suoraan finaaliin. Tuomarien vaikutuksesta kai. Biisi on vähän turhankin kliseinen euroviisumaailmanparannusbiisi. Annoin vähän bonuspisteitä siitä, että biisi jäi livelähetyksen jälkeen soimaan päähäni.

5. Lauri Mikkola - Going Down 6,5/10

Lauri on hyvä esiintyjä ja tykkään hänen äänestään, mutta biisi on yksinkertaisesti tylsä. Sori vaan, Lauri.

6. MIAU - God/Drug 6/10

Biisi alkaa ihan lupaavasti, mutta kyllästyn aika äkkiä liikaan toistoon. Lavalla on kyllä hauska meininki, mutta tällainen musiikki ei vain ole minun juttuni.

7. Clarissa feat. Josh Standing - Top of the World 5/10

Tämä biisi edustaa juuri niitä euroviisukliseitä, joita ihmiset dissaavat. Jostain syystä monet haluavat lähettää sinne juuri tällaista musiikkia, vaikkeivät itse siitä pidäkään. Jos ei tällä kertaa tehtäisi niin, jooko? Mikään biisi ei menesty Euroviisuissa vain sen takia, että on euroviisumainen, jos biisi ei ole hyvä. Tämä ei ole, ja lisäksi esiintyminen on liian heikkoa. Tämän vuoden euroviisupainajaiseni olisi, jos tämä lähetettäisiin Kööpenhaminaan.

8. MadCraft - Shining Bright 4/10

Jotain ehkä kertoo se, että minun piti erikseen tarkistaa, mikä ihme MadCraftin biisin nimi oli, kun kaikki muut tiesin miettimättä. MadCraftilla on selvästi paljon faneja, minkä huomaa myös Twitterissä. En usko, että tämä biisi uppoaa kovin monelle niiden teinifanien lisäksi. Minulle ei ainakaan uppoa.

PS. Jos et ole vielä kuunnellut biisejä (miksi et?), ne löytyvät mm. Ylen UMK-sivuilta.

4 kommenttia:

  1. heh, ite muistan seuranneeni ekaa kertaa alusta loppuun juuri 2002 viisut, ja siitä lähtien joka vuosi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepäs sattui. :) Kai se Laura myös sai silloin enemmän huomiota kuin esimerkiksi Nina Åström kaksi vuotta aiemmin.

      Poista
  2. Heh, mulla järjestys oli ihan sama :3 Mikko oli näistä paras, mutta Softengine on enemmän sitä kansainvälisyyttä. Ja lisäksi, joukko 17-vuotiaita komeita poikia voi olla meidän valtti sitten euroviisuissa, jos siellä ei muita nuorukaisia ole. Tottakai kaikki teinitytöt tykkää maasta riippumatta ;D

    VastaaPoista