30. huhtikuuta 2014

Loppuraportti: Meditaatio

Ensinnäkin hauskaa vappua kaikille! Julkaisen tämän ja seuraavan postauksen ajastettuna, sillä olen vappuna ihan muissa puuhissa.

Tässä kuussa olen siis meditoinut ja samalla testannut meditaatiosovelluksia. Väliraportissa kerroinkin jo aika paljon tähänastisista kokemuksistani.

Kuva täältä.
En valitettavasti ehtinyt kuukauden toisella puoliskollakaan meditoida niin paljon kuin olisin halunnut. En siis edelleenkään huomaa kovin suurta eroa keskittymiskyvyssäni arjen askareissa. Heti meditoinnin jälkeen keskittymiskyky on kuitenkin todella hyvä, ja sitä olenkin hyödyntänyt useamman kerran. On jotenkin nurinkurista, että saan paljon enemmän aikaan, jos olen ensin puoli tuntia tekemättä mitään. Erityisen hyödyllistä meditointi on ennen sellaisten asioiden tekemistä, jotka ahdistavat minua. Sain esimerkiksi vihdoin kirjoitettua työhakemuksen meditoinnin jälkeen, ja sitä olin vitkutellut jo viikkokausia, kun jo pelkästään asian ajatteleminen ahdisti. Meditointi auttaa sen ahdistuksen sivuuttamisessa.

Meditaatiosovellukset jäävät ehdottomasti käyttöön kuukauden jälkeenkin. Ne kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan auttavat etenkin pienten rauhoittumishetkien pitämistä arjessa, ja myös muistuttavat meditoinnista. Jossain välissä tosin meinasi mennä hermo, kun olin laittanut muistutukset päälle useammastakin sovelluksesta, jolloin muistutuksia tuli monta päivässä. No, tulipahan testattua erilaisia muistutustoimintoja.

En asettanut tälle kuulle kovin tiukkoja tavoitteita, ja se oli hyvä juttu, sillä olen ollut tässä kuussa varsin kiireinen ja osan kuukaudesta myös vilustunut. Se on näkynyt postaustahdissakin – en ole valitettavasti kirjoittanut koko huhtikuussa muusta kuin meditoinnista. Toivottavasti minulla on ensi kuussa vähän enemmän aikaa, ihan noin muutakin elämää ajatellen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti